En Temel Belge, Tüm Sistemlerin Alt Yapısı ve Olmazsa Olmazı!
ISO 9001 KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi standardı, kuruluşların müşteri taleplerini ve yasal zorunlulukları karşılayan ürün ve hizmetler üretme kabiliyetini ve potansiyelini artıran ve bu konuda uluslararası kalite yönetimi ilkelerini ortaya koyan bir standarttır. Etkin ve sürdürülebilir kalite yönetim sisteminin işletmenin tüm süreçlerinde kullanılmasını sağlayan standart, planlı, sitematik, kontrollü ve sürekli iyileştirilebilir bir yönetim yapısı oluşturmayı hedeflemektedir. ISO 9001 standardı, kuruluşların tutarlı, faydalı ve sürdürülebilir kalite politikaları oluşturmalarını ve bu bağlamda paydaşlarının ihtiyaç ve beklentilerinin doğru anlaşılmasını ve yönetilmesini sağlamaktadır. Kalite yönetimine ilişkin süreçleri tanımlayan standart, üst yönetimden başlayarak her seviyeden çalışan için kurumsal rolleri ve sorumlulukları tanımlamaktadır.
Planla-Uygula-Kontrol Et-Önlem Al (PUKÖ) döngüsü ve risk temelli düşünceye odaklı olarak hazırlanan standart, kurumsal risklerin ve fırsatların değerlendirilmesi ve doğru kalite hedeflerinin konulması için yöntem ve prosedürleri belirlemektedir. Kalite yönetim sisteminin kurulması ve işletilmesi için ihtiyaç duyulan kaynakları ve dokümanları açıklayan ISO 9001 standardı, işletmenin operasyon gereksinimlerine ilişkin gereksinimleri de anlatmaktadır. Kalite konusunda yapılması gereken denetimler ve kontroller; ayrıca sürekli iyileştirme yaklaşımına da değinen standart, bu bağlamda ISO’nun diğer yönetim sistemleri için de bir altyapı oluşturmaktadır.
ISO 9001 Belgesi Nasıl Alınır?
ISO 9001 sertifikası sadece akredite belgelendirme kuruluşları aracılığıyla alınabilmektedir. Belge sahibi olmak isteyen kuruluşların yapması gereken bazı önemli çalışmalar bulunmaktadır. Bunları şöyle özetleyebiliriz:
* Kuruluş içerisinde ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi’ne ilişkin gereksinimlerin ve hedeflerin belirlenmesi
* Kurumsal süreçlerin standart ile uyumlu hale getirilmesi
* İşletmenin tamamını kapsayan, dokümante edilmiş bilgilerle destekli ve ISO 9001’e uygun kalite yönetim sisteminin kurulması ve devreye alınması
* Sertifikasyon sürecinin başlatılması için akredite belgelendirme kuruluşlarına başvuru yapılması
* Organizasyonel süreçlerin standarda uygunluğunun doğrulanması için denetlemeler yapılması
* Denetleme sonucunda ortaya çıkan uygunsuzlukların kapatılması için düzeltici ve önleyici faaliyetlerin uygulanması
* Denetleme sürecinin başarıyla tamamlanması ile sertifikasyon adımlarının sonlandırılması
* ISO 9001 sertifikasının düzenlenmesi
ISO 9001 Belgesi Ne İşe Yarar?
- ISO 9001 ile kuruluşunuzun hem iç faaliyetlerinde hem de dışardaki operasyonlarında hataları azaltarak, performansın artırılmasında yardımcı olur.
- ISO 9001 ile pazarda güçlü bir rakip olmanıza katkı sağlar.
- ISO 9001 ile müşteri ihtiyaçlarını doğru belirleyerek karşılamanıza yardım eder.
- ISO 9001 ile zaman, para ve kaynak tasarrufu sağlayabilirsiniz
- ISO 9001 ile personeli daha fazla sürece dahil edebilirsiniz ve performansları kontrol edebilirsiniz.
- ISO 9001 ile iyi hizmet , çok müşteri ve yeni iş fırsatları elde edebilirsiniz.
Gerekli Evraklar Nelerdir?
ISO 9001 belgesi almak isteyen firmalardan bazı evraklar talep edilmektedir. Bunlardan bazılarını şöyle sıralayabiliriz:
-Vergi levhası
-Şirketin faaliyet belgesi
-Çalışan bilgileri
-Ticaret sicil gazetesi ve imza sirküsü
-Kapasite raporu ve üretim izni
-ISO 9001 uyarınca hazırlanması gereken diğer dokümanlar
ISO 9001 belgelendirme süreci, sertifikasyon hazırlığı, belgelendirme kuruluşlarıyla iletişime geçme, dokümantasyon, eğitim, sertifikasyon planı oluşturma, denetimler, düzeltici ve önleyici eylem planı gibi birçok farklı adımı içermektedir. Kuruluşların tüm bu adımları hızlı, doğru, kolay ve uygun maliyetlerle tamamlayabilmesi için danışmanlık hizmeti alması tavsiye edilmektedir.
ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi Belgesi Faydaları
* Müşteri gereksinimlerinin karşılanması ve yürürlükte olan yasa ve yönetmeliklere uyum sağlanması
* Kurumsal süreçlerin doğru bir şekilde tanımlanması ve yönetilmesi
* Kurumsal risk ve fırsatların etkili bir şekilde yönetilmesi
* Şirketin departmanları arasında iş birliğinin artırılması, koordinasyonun iyileştirilmesi
* Kalite sorunlarından kaynaklı zaman ve para kayıplarının en aza indirilmesi
* Ürün ve hizmet tasarımlarının iyileştirilmesi ve ortaya çıkacak kalite problemlerine karşı proaktif bir yaklaşımın sergilenmesi
* Çalışan katılımının, dolayısıyla motivasyon ve şirkete olan bağlılığının artırılması
* Organizasyon içerisinde bilgi akışının daha doğru ve hızlı hale getirilmesi
*Kurumsal prestijin iyileştirilmesi ve markanın rekabet gücünün artırılması